مقالات

نکات کاربردی درتاریخ انقضا نوار تست قندخون+3 نکته مهم

نکات کاربردی در تاریخ انقضا نوار تست قندخون

تاریخ انقضا نوار تست قندخون از مهمترین مواردی است که در هنگام خرید نوار تست قندخون باید حتماً به آن توجه کنید. اما عوارض استفاده از نوارهای تاریخ گذشته چیست؟ چرا نباید از این نوارها استفاده کنیم؟

تعیین سطح قند خون یکی از عوامل حیاتی در مدیریت دیابت و پیشگیری از عوارض جانبی آن است. در این راستا، نوار تست قند خون کلورچک ابزاری اساسی برای اندازه‌گیری دقیق سطح قند خون هستند. نکته مهمی که در هنگام استفاده از این نوارها باید توجه کنیم؛ تاریخ انقضا نوار تست قند خون است. در این مقاله، ما به بررسی عواقب زیان‌آوری که ممکن است به دنبال استفاده از نوارهای تاریخ گذشته رخ دهد و اهمیت رعایت تاریخ انقضا در جلوگیری از آن‌ها می‌پردازیم. اگر شما هم می‌خواهید در این زمینه اطلاعات کاملی به دست آورید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

راهکارهای موثر برای نگهداری از نوارهای تست جهت حفظ عملکرد آن‌ها

درست است که باید تاریخ انقضا نوار تست قند خون را بررسی کنید؛ اما راهکارهای زیر به افزایش طول عمر این نوارها کمک زیادی می‌کنند.

عدم بازکردن همه بسته‌ها به‌طور یک جا:

اگر چند بسته از نوارهای تست را خریداری کرده‌اید، بهتر است همزمان تمام آن‌ها را باز و استفاده نکنید. به جای آن، هر بار که نیاز به تست دارید، یک بسته جدید باز کنید و از آن استفاده کنید. برخی از نوارهای تست به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درون باکس‌های کوچکتری قرار دارند، به عنوان مثال، با خرید ۵۰ عدد نوار، ممکن است آن‌ها به دو گروه ۲۵ عددی تقسیم شده باشند. این روش منجر به افزایش عمر مفید محصول می‌شود.

رعایت شرایط نگهداری محصول

نوارهای تست را در محیطی خشک، خنک، بدون رطوبت، دور از نور خورشید، گرما و سرما نگهداری کنید. این عوامل محیطی ممکن است تاثیر منفی روی عملکرد نوارها داشته و باعث تغییر در نتایج تست شوند. حتی می‌تواند علت بالا نشان دادن دستگاه قند خون، همین نوارهای تاریخ گذشته باشد.

محیط‌هایی مانند یخچال برای نگهداری نوارها مناسب نیستند؛ زیرا دمای پایین و احتمال تقطیر یا رطوبت ممکن است به محصول آسیب برساند.

جلوگیری از تماس با اکسیژن هوا (تاریخ انقضا نوار تست قند خون)

نوارهای تست با اکسیژن هوا واکنش نشان می‌دهند. درواقع، ممکن است اکسیداسیون رخ دهد. بنابراین، تا زمانی که نیاز به تست ندارید، بهتر است نوارها را از بسته خارج نکنید.

این راهکارها به شما کمک می‌کنند تا عمر مفید نوارهای تست قندخون خود را افزایش دهید و از دقت و صحت نتایج تست‌های خود اطمینان حاصل کنید.

تاریخ انقضا نوار تست قندخون

توجه به تاریخ انقضا نوار تست قند خون و بهترین زمان استفاده از محصول

شرایط نگهداری نوار تست قندخون زیاد پیچیده نیست. درواقع، بر روی هر بسته از نوارهای تست، یک تاریخ انقضا وجود دارد. این تاریخ انقضا ممکن است بین 1 تا 3 سال باشد. گاهی، فروشندگان ممکن است محصولاتی با تاریخ انقضا نزدیک‌تر به شما عرضه کنند.

 این بازه زمانی تنها زمانی اعتبار دارد که بسته‌ها هنوز پلمپ نشده و باز نشده باقی بمانند. به محض باز کردن درب بسته و خروج محصول از حالت اکبند، باید آن را در مدت زمان مشخصی استفاده کنید. به طور معمول، بهترین زمان برای مصرف این محصولات تا سه ماه پس از باز کردن آن‌ها است.

نکات مهم حین خریداری نوار تست قند خون

نوار تست قند خون یک ابزار پزشکی است که برای اندازه‌گیری سطح قند خون در بدن استفاده می‌شود. قند خون نشان‌دهنده مقدار گلوکز (قند) موجود در خون است. در حین خرید نوار تست قند خون، حتماً باید به نکات زیر توجه کنید:

  • مطمئن شوید که نوارها با دستگاهی که شما در منزل دارید سازگاری دارند و برای آن‌ها قابل استفاده هستند. درواقع، بعضی از نوارهای تست، مخصوص برندهای خاصی از دستگاه‌های تست قند خون هستند و با سایر دستگاه‌ها کار نمی‌کنند.
  • تاریخ انقضا نوار تست قند خون را بررسی کنید. نوارهای منقضی شده نمی‌توانند نتایج دقیقی به شما ارائه دهند.
  • در صورتی که نیاز به خرید منظم نوار تست دارید، می‌توانید نوارهای بسته‌بندی شده در بسته‌های بزرگتر را خریداری کنید تا  با این کار هزینه‌های خود را کاهش دهید.

مهمترین نکته این است که همیشه با پزشک خود در مورد استفاده و تفسیر نتایج نوارهای تست قند خون صحبت کنید. فقط پزشک می‌تواند نتایج را به درستی تفسیر و بررسی کند.

دستگاه تست قندخون

عوارض استفاده از نوارهای تست منقضی شده

اگر تاریخ انقضا نوار تست قند خون به پایان برسد، هرگز از آن استفاده نکنید. زیرا دچار عوارضی که در ادامه می‌گوییم خواهید شد!!

نوارهای تست منقضی شده اغلب از نظر ظاهری با نسخه‌های سالم تفاوت چندانی ندارند. به عبارت دیگر، نمی‌توان با نگاه به نوار تشخیص داد که آیا این محصول هنوز قابل استفاده است یا خیر. برخی دستگاه‌ها در صورت استفاده از نوارهای تست خراب یا منقضی، ممکن است هشدارهایی صادر کنند.

به عنوان مثال، برخی مدل‌ها با تشخیص نوارهای تست معیوب، خراب، دارای مشکلات فیزیکی، حجم خون کم و …، هشدارهایی را روی نمایشگر اعلام می‌کنند تا شخص دوباره نمونه‌برداری و تست را با نوارهای صحیح تکرار کند.

در این شرایط، تست گلوکز با استفاده از نوارهای تست به‌طور دقیق انجام نمی‌شود و نتیجه به دست آمده و واقعی با هم تفاوت زیادی دارند.

این نتایج ممکن است بیش از حد طبیعی یا کمتر از آن شود. با دریافت اطلاعات نادرست، افراد ممکن است دوز انسولین نادرستی مصرف کنند که این امکان وجود دارد که به سلامتی آن‌ها آسیب برسد. همچنین برای افرادی که در مرحله پیش‌دیابت هستند، نتایج ممکن است به گونه‌ای باشد که افراد به خوبی از وضعیت بیماری خود آگاه نشوند.

بهترین راه برای اطمینان از دقت تست، خریدن محصول به تعداد نیاز است. این راهکار به شما اجازه می‌دهد که همیشه تاریخ انقضا نوار تست قند خون خود را کنترل کنید و نوارها را در زمان مناسب مصرف کنید.

نگاه اجمالی

توجه به تاریخ انقضا نوار تست قند خون موضوعی ضروری در استفاده از آن‌ها است. این تاریخ مدت زمان اعتبار نوار را نشان می‌دهد.  استفاده از نوار تست پس از اتمام تاریخ انقضا آن ممکن است به نتایج نادرست منجر شود و قند خون شما را بالاتر یا پایین‌تر نشان دهد. به همین‌دلیل ممکن است شما در استفاده از انسولین و یا داروی قندخون دچار مشکل شوید. میزان خطای تست قند خون در بیشتر موارد به همین علت رخ می‌دهد

2 دیدگاه در “نکات کاربردی درتاریخ انقضا نوار تست قندخون+3 نکته مهم

  1. بیژن طهماسبی گفت:

    دستگاه عدد را خیلی بالاتر از سایر دستگاه میزند من یک ایکیو دارم یک بایزپر دارم اختالف بیش از ۱۰۰ واحد نشان میدهد رفتم بیمارستان نفت هم زمان اونجا خونن گرفتند با این هم ازمایش کردیم مال شرکت نفت ۱۱۴ بود مال اوان ۲۴۴
    ایا باید یک باطری داشت باشد یا دو تا چون جای ۲ باطری دارد
    بردم
    غرب رابزارکرمانشاه گفتند مشکلی ندارد
    ولی دارد

    1. tebvare گفت:

      سلام و وقت بخیر
      کلیه ی دستگاه های قندخون به خاطر مکانیزم نحوه تست با دستگاه های آزمایشگاهی مقداری اختلاف دارند که این موضوع بدیهی است ، در مورد باطری های پزشکی به خاطر خطر انفجار و آتش سوزی به دستور گمرک ایران دستگاه های پزشکی وارداتی از مبدا کشور تولیدکننده بدون باتری ، بسته بندی و ارسال میشود .
      در صورتی که دستگاه تست قندخون دارای خطا یا ایراد شامل گارانتی باشد بصورت رایگان تعویض خواهد شد و فقط هزینه ارسال به عهده مشتری میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *