مقالات

کامل ترین آموزش طرز استفاده از دستگاه قندخون(4 مرحله)

آموزش تنظیم دستگاه قندخون

طرز استفاده از دستگاه قندخون یکی از اجزای حیاتی در مدیریت و درمان بیماری دیابت، استفاده مداوم ازدستگاه تست قند خون است.

آگاهی از سطح قند خون و طرز استفاده از دستگاه قند خون، به شما امکان می‌دهد که در صورت افزایش یا کاهش غیرطبیعی آن، تغییرات را تشخیص دهید.

در بعضی موارد، این تغییرات نیاز به مداخله فوری دارند. بنابراین، کنترل صحیح قند خون ضروری است تا از عوارض ناشی از افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون جلوگیری کنید. دستگاه گلوکومتر یا تست قند خون، وسیله‌ای است که معمولاً برای اندازه‌گیری قند خون استفاده می‌شود، اما برای اطمینان از دقت نتایج، ضروری است که طرز استفاده از دستگاه قندخون را بطور صحیح بشناسید.

طرز استفاده از دستگاه قند خون یا گلوکومتر

  1. دست‌های خود را به طور کامل با آب گرم و صابون بشویید و سپس آن‌ها را خشک کنید. در صورت استفاده از الکل، صبر کنید تا خشک شود.
  2. یک نوار آزمایش را از جعبه خارج کنید و سریعاً جعبه را ببندید تا نوارهای دیگر آلوده نشوند.
  3. نوار آزمایش را روی دستگاه قرار دهید .
  4. با استفاده از سوزن تمیزدستگاه لنست را آماده کنید و نوک انگشت خود را سوراخ کنید.
طرز استفاده از دستگاه قندخون

قلم سوزن زنی را از بدنه پیچانده تا باز شود. یک سوزن لنست استریل داخلش قرار دهید.

سپس سوزن لنست را با فشاردادن در محل خود محکم کنید، سرمحافظ سوزن را چرخانده تا آزاد شود، بعد آن را از سوزن لنست جدا کنید.

سرپوش قلم سوزن زنی را ببندید.

 شدت ضربه را به دلخواه چرخاندن سرش می‌توانید تنظیم کنید

امکان تنظیم شدت ضربه  سوزن لنست برای سوراخ کردن انگشت و خونگیری توسط قلم سوزن زنی، در ۵ حالت تعبیه شده که هر یک از حالات با درج شماره بر روی قلم سوزن زنی مشخص است:

شماره ۱ و۲ برای پوست های نازک و ظریف

شماره ۳ برای پوست های معمولی

شماره ۴ و ۵ برای پوست ضخیم

ضامن فنری انتهای قلم را به سمت بالا بکشید تا قلم سوزن زنی فعال شود.

 قلم سوزن زنی را روی انگشت خود قرار داده، دکمه آزاد کننده را فشار دهید تا سوزن به انگشت شما ضربه بزند.

اگر قلم را بیشتر روی پوست فشار دهید سوزن در عمق پوست بیشتر فرو می‌رود.

  • اولین قطره خون را روی نوار آزمایش بگذارید و مطمئن شوید که کافی است. اطمینان حاصل کنید که نوار تست قندخون آزمایش فقط با خون تماس دارد و نه با پوست. برخی غذاها و داروها ممکن است بر روی نتیجه تست تأثیر بگذارند.
  • صبر کنید تا دستگاه عدد قند خون را نشان دهد و سپس این عدد را ثبت کنید.
  • با قرار دادن یک پنبه تمیز یا گاز روی ناحیه‌ای که از لنست استفاده کرده‌اید، خونریزی را متوقف کنید و فشار را ادامه دهید تا خونریزی متوقف شود.

البته در دستورالعمل خود دستگاه هم طرز استفاده از دستگاه قند خون آمده است و اگر جایی فراموش کردید میتوانید از آن کمک بگیرید.

نحوه استفاده از دستگاه تست قندخون

چند نکته به منظور بهتر استفاده کردن از دستگاه گلوکومتر

  • همیشه تجهیزات دستگاه گلوکومتر را همراه داشته باشید
  • اطمینان حاصل کنید که نوارهای تست تازه و تاریخ انقضای آنها تمام نشده است.
  • با پزشک خود مشورت کنید و یک برنامه منظم برای اندازه‌گیری قند خون خود تنظیم کنید.
  • از یک دفتر یا اپلیکیشن برای ثبت دقیق مقادیر قند خون استفاده کنید و اطلاعات مربوط به زمان و وعده‌های غذایی خود را نیز ثبت کنید.
  •  تجهیزات را با دیگران به اشتراک نگذارید، نوارها و لنست را دور بیندازید و در صورت خونریزی فعالیت‌هایتان را متوقف کنید. طرز استفاده از دستگاه قند خون در صورتی که موارد بالا را رعایت کنید بسیار ساده است .

نکات پیش از آزمایش

هر تست بنا به تجویز پزشک باید در ساعات مشخصی انجام شود. با خرید دستگاه تست قندخون و دانستن طرز استفاده از دستگاه قند خون سختی رفتن به آزمایشگاه را نخواهید داشت.

از مواردی که باید دقت شود این است که در بیماران دیابتی گاهی ممکن است نیاز به خونگیری در حالت ناشتا بوده و یا بعد از مصرف غذا، به همین دلیل، افراد باید همواره در ساعات مشخصی تست را انجام دهند.

 همچنین برخی مواد غذایی به طرز غیر واقعی منجر به تغییرات قند خون می‌شوند ،در این حالت، مصرف این غذاها موقتاً قند خون را افزایش و یا کاهش می دهند.

بنابراین باید رژیم غذایی تجویز شده را در این دوره رعایت کنند تا نتایجی واقعی به دست آورند.

بهتر است کسانی که گردش خون آن‌ها‌‌ ضعیف‌تر است، مثل بانوان و یا افراد مسن، قبل از شروع، محل خونگیری مثل نوک انگشت دست را چند ثانیه به ارامی ماساژ دهند تا گردش خون درانجا افزایش پیدا کند. همچنین بعد از ورود سوزن در صورتی که خون کافی روی محل مشاهده نشده بود انگشت را از پایین انگشت به سمت بالا ماساژ دهید تا گردش خون به آن جهت هدایت شود و بتوان خون مورد نیاز را برای نمونه‌گیری فراهم کرد.

نگاه اجمالی

کنترل میزان قند در خون برای افراد دیابتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این کنترل می‌تواند از طریق دستگاه‌های قندخون صورت گیرد، که نیاز به آموزش صحیح در استفاده از آنها دارند. از این رو، ابتدا باید یک دستگاه با کیفیت و معتبر انتخاب شودو طرز استفاده از دستگاه قند خون را آموزش ببینند. مراجعه به مراکز معتبر یا فروشگاه‌های معتبرمی‌تواند به شما کمک کند تا دستگاه مناسبی با خدمات پس از فروش عالی را خریداری کنید. امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتری از طرز استفاده از دستگاه قند خون کمک کرده باشد.

سوالات متداول

۱-آیا استفاده از دستگاه قند خون دردناک است ؟

نه، استفاده از دستگاه قند خون معمولاً دردناک نیست. لانست (سوزن) کوچکی استفاده می‌شود که درد چندانی ایجاد نمی‌کند. برخی از دستگاه‌ها حتی دارای تکنولوژی‌های کم‌دردناک هستند که احساس درد را کاهش می‌دهند.

۲-چگونه می‌توانم دقت دستگاه قند خون را برای نتایج صحیح افزایش دهم؟

برای داشتن نتایج دقیق، ابتدا مطمئن شوید که دستگاه و لانست بهداشتی و تمیز هستند. همچنین، مراعات کنید که قبل از اندازه‌گیری قند خون، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید. همچنین، از نواحی مختلف انگشتان خود برای اندازه‌گیری استفاده کنید و مهمتر اینکه طرز استفاده از دستگاه قند خون را بلد باشید .

۳-چگونه می‌توانم دستگاه قند خون را تنظیم کنم؟

برخی از دستگاه‌ها دارای منوها و دکمه‌های تنظیم هستند. شما می‌توانید از منوها برای تنظیم تاریخ و زمان، واحد اندازه‌گیری، و هشدارهای قند خون استفاده کنید. دستگاه را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنید که این مستلزم دانستن طرز استفاده از دستگاه قند خون می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *